Markedsmennesker_riss.indd
Pris:
323.00
Førpris: 369.00
ISBN:
9788282655576
Status:
Utgitt år:
2020
Sideantall:
224
Innbinding:
Innbundet
5
ISBN: 9788282655576
Status: I salg

Dybedahl, Kristjánsson, Innset og Hverven (red.)

MARKEDS­MENNESKER

KRITIKK AV TIDSÅNDEN

«Høvling av markedsfundamentalismen, fra skarpinger som Joanna Rzadkowska, Linn Herning, Sandra Lillebø, Petter S. Titland og Astrid H. Rambøl.»

Jonas Bals, Årets beste bøker, KLASSEKAMPEN

Stadig mer av livene våre blir kjøp og salg. Tech-gigantene har tjent milliarder på å gjøre vår personlige informasjon til kommersielle varer. Gjennom datingtjenester som Tinder blir vi kunder på et sjekkemarked, der vi selger oss selv best mulig for å kunne shoppe den riktige partneren. Selv det som en gang var offentlig sektor er for lengst blitt underlagt markedets prinsipper. Vi møter velferdsstaten oftere som brukere av offentlige tjenester enn som borgere i et demokratisk samfunn.

Men vi er ikke født til å være markedsmennesker. Vi maksimerer ikke alltid nytte. Vi velger gjerne samarbeid framfor konkurranse. De fleste av oss kommer til et punkt hvor nok er nok, selv om markedslogikken ikke kjenner noe slikt nokpunkt. Derfor blir vi hele tida forsøkt forbedret og forandret slik at vi bedre skal kunne fylle våre roller i det moderne markedssamfunnet. Denne antologien spør hva som egentlig skjer med oss når vi blir forsøkt gjenskapt i markedets bilde.

«Forfriskende fra venstresiden. Tross forfattere godt plassert på venstresiden, er ‘Markedsmennesker’ en bok også svorne kapitalister og Tinder-brukere kan ha godt av å lese. For er det å la markedskreftene bestemme alltid det beste?»

Linn Marie Hammernes, FINANSAVISEN

«Hvordan kom vi hit at det å være menneske betyr å konkurrere med andre mennesker på det ene markedet etter det andre? Godt og konkret fortalt om hvordan vi alle er markedsmennesker nå.»

Linn Stalsberg, forfatter av Det er nok nå!

«Markedskreftene har de siste tiårene trengt seg inn på stadig nye områder i samfunnet. Det haster å snu utviklinga, og denne boka er et godt verktøy i kampen for en verden der ikke alt skal være kjøp og salg.»

Bjørnar Moxnes

OM BIDRAGSYTERNE:

Ebba Boye (f. 1986) er utdannet samfunnsøkonom og initiativtaker til Rethinking Economics Norge. Hun har blant annet skrevet rapportene Sirkulær framtid – om skiftet fra lineær til sirkulær økonomi og Fellesskap fungerer – om hvorfor konkurranse truer velferds- tjenestene våre.

Oscar Dybedahl (f. 1990) er master i filosofi fra Universitetet i Oslo og redaksjonsmedlem i Radikal Portal.

Linn Herning (f. 1983) er historiker og daglig leder i For Velferdsstaten. Hun har gitt ut boka Velferdsprofitørene (2015).

Sigurd Hverven (f. 1991) er stipendiat i filosofi ved NTNU. Han har blant annet utgitt boka Naturfilosofi (2018).

Ola Innset (f. 1985) har doktorgrad i historie fra European University Institute. Han har blant annet gitt ut bøkene Reinventing Liberalism (2020) og Markedsvendingen (2020).

Mímir Kristjánsson (f. 1986) er forfatter og politiker for Rødt. Han har blant annet utgitt bøkene Mamma er trygda (2019) og Martin Tranmæls metode (2020).

Sandra Lillebø (f. 1978) er forfatter og kritiker. Hun har blant annet gitt ut romanen Tingenes tilstand (2020).

Astrid Hauge Rambøl (f. 1988) er stipendiat  i sosiologi ved Senter for ekstremismeforskning ved Universitetet i Oslo.

Milda Rosenberg (f. 1986) er stipendiat i samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo. Der forsker hun på rollen menneskelige verdier spiller i omstillingsevnen til kaffesektoren og underviser i utviklingsstudier.

Joanna Rzadkowska (f. 1986) er psykolog, forfatter og kritiker. Hun har blant annet gitt ut boka En flyktig frihet. Veien til Santiago de Compostela (2020).

Benedicte Sørum (f. 1990) har en master i kritisk internasjonal politikk fra Aberystwyth University i Wales. Hun har tidligere vært journalist i Klassekampen og jobber i Leger uten grenser.

Petter Slaatrem Titland (f. 1984) er skribent. Han har jobbet med digitaløkonomi på politisk nivå som leder i Attac (2014–2018) og som styremedlem i Handelskampanjen (2015–2019).