www.dreyersforlag.no

Nudge_forside
Pris:
332.00
Førpris: 379.00
ISBN:
9788282654845
Status:
Utgitt år:
2019
Sideantall:
336
Innbinding:
Innbundet
Oversatt av:
Kjersti Velsand
4
ISBN: 9788282654845
Status: Utsolgt

Richard H. Thaler og Cass R. Sunstein

NUDGE

HVORDAN TA BEDRE VALG OM HELSE, PENGER OG LYKKE

En av tiårets mest innflytelsesrike bøker. Nobelprisvinner i økonomi Richard H. Thaler og Holbergprisvinner Cass R. Sunsteins bestselger endelig på norsk!

Det engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg.

Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men altfor ofte tar vi dårlige valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre.

Forfatterne inviterer oss med inn i en annen verden, tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser hvordan man kan gjenkjenne feilslutningene vanlige mennesker er tilbøyelige til å gjøre og designe miljøer som gjør det lettere å velge smart. De kaller det valgarkitektur, å utforme noe slik at man forsiktig dultes i en fordelaktig retning, uten å begrense folks frihet til å velge. Nudge handler om hvordan psykologi og atferdsøkonomi kan brukes til gavn for enkeltmennesker og samfunnet.

 

«Enormt innflytelsesrik […] valgarkitekter finnes overalt»
Guardian

«Trolig den mest innflytelsesrike populærvitenskapelige boken noensinne»
BBC Radio 4

«Nudge har forandret verden»
The Times

«Engasjerende og innsiktsfull»
The New York Times Book Review

«En fornøyelse å lese […] Sunstein og Thaler er veldig overbevisende»
Slate

«Det er suverene innsikter i Nudge
Financial Times

«Nudge hjelper oss å forstå svakhetene våre, og foreslår smarte måter å motvirke dem.»
The New York Observer

Nudge Fb-delebanner
Tips en venn Skriv ut

Forfatter(e)